piątek, 8 sierpnia 2014

Nie wytykaj języka bo Ci....


Poznajcie mój język. Uważam, że jest wyjątkowo piękny, aż chcę pokazać go światu. Ale mama i tata chyba nie podzielają mojego zachwytu. Ja wytykam język, a tu zaraz niespodziewanie jakiś wstrętny palec mi ten język chowa. Ja wytykam, a oni wtykają. I tak w kółko. Może to jakaś gra lub zabawa? Niech ktoś powie rodzicom jak się bawić z niemowlakiem, bo oni chyba nie mają zielonego pojęcia!
A najgorsze jest to, że nawet własna siostra jest przeciwko mnie. Któregoś razu powiedziała mi: "nie wytykaj języka bo Ci krowa nasika". Trochę smutno mi się zrobiło, ale tata powiedział, że to przedszkolne poczucie humoru. Nie wiem co to poczucie humoru, ale wiem co to poczucie honoru i żadnej krowie na język nasikać nie dam!!! Co to, to nie!
Więc NIE WYTYKAM JĘZYKA.... gdy krowy patrzą:)

by Witek Rozbitek



Jedną z cech fenotypowych osób z zespołem Downa jest przerośnięty język, tzw. makroglosja (Wiśniewska 2011). Język jest gruby, bruzdowaty, szeroki i pofałdowany (Kostrzewski 1982, za: Zasępa 2012). Podniebienie jest początkowo wąskie, później namiotowe (Limbrock i wsp., 1988, za: Kaczan, Śmigiel 2012). Zespół Downa często charakteryzuje hipotonia (Zasępa 2014), czyli obniżone napięcie mięśniowe, również w obszarze ustno - twarzowym, charakteryzujące min. hipotonią języka, ust i podniebienia miękkiego (Limbrock i wsp. 1988, za: Kaczan, Śmigiel 2012). Wszystkie powyżej opisane czynniki powodują trudności w opanowaniu języka i częste bezwiedne wypychanie go z ust.


by Mama Witka


     Kaczan T., Śmigiel R. (2012). Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa. [W:] T. Kaczan, R. Śmigiel (red.). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Kraków: Impuls
     Wiśniewska M. (2011) Wspomaganie rozwoju. Wszystko co najważniejsze. [W:] A. Suchcicki (red.). Informator dla rodziców i opiekunów dzieci z zespołem Downa. Z myślą o Tobie. Warszawa: Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani
     Zasępa E. (2012) Psychospołeczne funkcjonowanie osób z zespołem Downa. Kraków: Impuls
     Zasępa E. (2014) Problemy zdrowia psychicznego u osób z zespołem Downa. Kraków: Impuls

6 komentarzy: